28.11.2014, 13:26 | |||||||||||||||||||
ГОЛОВКІВСЬКИЙ НВК ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ І ПРИЙОМІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.
Формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного та морального здоров’я, забезпечення пріоритетного розвитку людини – основні завдання, які стоять перед учителем. Від того, як організовано навчання, як вчать школяра мислити, залежить творчий чи нетворчий шлях його в подальшому житті. Не знання самі по собі, а творче ставлення до них формують культуру. Ефективність навчання в сучасній школі залежить від уміння вчителя обрати метод чи прийом навчання в конкретних умовах для кожного уроку, застосувати оптимальні педагогічні технології, які б проектували кінцеві якості особистості. У наш час, коли обсяг інформації збільшився, дидактична функція вчителя полягає не в передаванні знань, а у формуванні навичок здобувати їх. Процес навчання – це не автоматичне вкладання програмового матеріалу в голову учня. Використовуючи в своїй роботі інтерактивні методи навчання, учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчально – виховного процесу. Вони спільно визначають мету діяльності, об’єкт, суб’єкт, засоби діяльності, результати навчання. Під час такого спільного пошуку здійснюється обмін думками, знаннями, способами діяльності, внаслідок чого відбувається рефлексія, оцінювання здобутих результатів. Учні усвідомлюють, чого вони досягли на певній сходинці пізнання, що вони знають, уміють, як виражають своє емоційне ставлення до об’єкта навчання, як володіють оцінними судженнями, як збагатився їхній особистісний досвід творчої діяльності. Інтерактивні прийоми можна поділити на чотири групи:
Незважаючи на такий поділ інтерактивних прийомів, кожне з запропонованих завдань спирається на знання учнів, творчий підхід до вирішення поставлених завдань, нестандартність рішень, вміння співпрацювати. Нижче наводимо приклади завдань кожної групи прийомів.
Конгітивні
Продовжити вислів фразеологізмом. Про кого з героїв повісті «Кайдашева сім’я» йдеться?
Відповіді: 1) Цяцька малу дитину (про Омелька Кайдаша); 2) осавула на панщині (про Кайдашиху); 3) циганська голка (про Кайдашиху); 4) павук на павутинні ( про Мотрю); 5) як макітра; довга швайка з здоровою булавою ( про Мотрю); 6) пташка крилами (про Мелашку).
Дане завдання тренує увагу учнів, перевіряє знання учнів з теми «Фразеологізми», разом з тим можна перевірити знання учнів змісту твору, який вивчається в 10 класі.
До фразеологізмів з лівої колонки дібрати правильні тлумачення з правої. Відповіді записати парами чисел. 1. Роззявити рота. 1. Раптово, безслідно зникнути. 2. Хвалити Бога. 2. Втратити здатність діяти обдумано. 3. Провалитися крізь землю. 3. Виражати недоброзичливість. 4. Біс би його брав. 4. Вираження задоволення, заспокоєння. 5. Без діла. 5. Слухати дуже уважно, захоплено. 6. Згорнувши руки. 6. Весь час думати про щось. 7. Не виходить з думки. 7. Вільний, незайнятий. 8. Запасти в думку. 8. Вразити, приголомшити. 9. Холодом дихати. 9. Обурення з приводу чогось. 10. Оббивати пороги. 10. Нічого не роблячи. 11. Лягти на душу. 11. Справити глибоке враження. 12. Загубити розум. 12. Часто бувати у когось Відповіді: 1-5, 2-4, 3-1, 4-9, 5-7, 6-10, 7-6, 8-11, 9-3, 10-12, 11-8, 12-2 Завдання дає змогу перевірити знання учнями фразеологізмів, розвивати увагу та логічне мислення. 3. Диктант «Хто швидше?» Зіставляючи слова одного кореня, записати їх ланцюжком так, щоб було видно, яким способом і від якого слова утворене наступне. І варіант: писати, письменник, писаний, писар, писанка, письменний, письмена, писарювати. Довідка: Писати – писар – писарювати. Писати – писаний – писанка. Писати – письмо – письмена – письменний, письменник. ІІ варіант: книга, книгар, книжник, книжниця, книжка, книжково – журнальний, книгарня, книготоргівля, книжковий, книготорговельний, книжний. Довідка: Книга – книжка – книжковий – книжково – журнальний. Книга – книгар – книгарня. Книга – книготоргівля, книготоргівельний. Книга – книжний, книжник, книжниця. Внаслідок виконання даного диктанту вчитель має змогу перевірити знання учнів про спільнокореневі слова та словотворення. 4. «Техніка мовлення» Прочитайте текст, додержуючись норм літературної мови. До якого типу мовлення його можна віднести? Свою відповідь аргументуйте. «Кобзар» належить до найволелюбніших книг усіх часів… Кожен, відкривши томик «Кобзаря»…відчує, що книгу цю написала людина, яка воістину вистраждала свої відкриття, людина, яка піднялася до вершин мудрості, на верхогір’я людського духу. Назвати всі м’які приголосні у словах і пояснити, чим позначається їхня м’якість. У виділених словах пояснити орфограму, навести відповідне правило. 5. Вправа «Визбирувач» Умови Учні отримують аркуші з віддрукованими реченнями або текстами. Завдання – вибрати з речень або текстів потрібні мовні одиниці (службові частини мови – прийменники, сполучники, частки). Перемагає той, хто першим «визбирає» всі потрібні одиниці. Речення або тексти можуть бути спільними для всіх учнів, а можуть бути і окремими (увага – однаковими повинні бути ступінь складності завдання і кількість одиниць). Текст Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька причаїлись, коли не знаєш, з чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись. Хтось ними плакав, мучився, болів, із них почав і ними ж і завершив. Людей мільярди, і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше! Все повторялося: і краса, й потворність, усе було: асфальти й спориші. Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Л. Костенко. Відповідь: сполучники - коли, коли, коли, бо, і, і, і, а, і, й, й; прийменники – з, із, до; частки – не, уже, ж. Матеріал дає можливість перевірити знання учнів про службові частини мови, вдосконалювати вміння учнів знаходити їх у тексті, розвиває спостережливість учнів. 6. Лінгвістичний волейбол Умови Вчитель називає слово і дає пас м’ячем учневі. Якщо слово утворене правильно, то учень має зловити м’яч. Якщо учень вважає, що слово утворене неправильно, то має повернути м’яч назад вчителю. Доцільно використати даний прийом для проведення уроків вивчення словотворення частин мови. Змінивши трішки умови, можна використовувати дану вправу під час вивчення дієвідмін дієслова. Наприклад: Якщо назване дієслово відноситься до І дієвідміни, то учень має зловити м’яч, якщо до ІІ дієвідміни, то має повернути м’яч вчителеві. 7. Вправа «Мовні обрахунки» Умови Учні одержують віддруковані тексти, у яких їм слід провести певні обрахунки (полічити кількість слів, що належать до самостійних або службових частин мови тощо). Перемагає той, хто знаходить у запропонованому тексті всі зазначені елементи і робить це швидше за інших. Текст Тихо – тихо в мовчазних пахучих полях, залитих місячним сріблом. Дрімають степи, лани й гаї дрімотою мирною й плідною, спить лоно землі. Великий мир стоїть над нею. Мир, спокій і добробут розлиті в повітрі, пронизані місячним молочним сяйвом. Цокотять по білому вкатаному шляху кінські підкови, лунає розмріяна пісня, котиться відлунням по стернях. За Д. Гуменною Завдання: обрахуйте кількість ужитих у тексті дієприкметників. Відповідь: 5 дієприкметників (залитих, розлиті, пронизані, вкатаному, розмріяна). Зазначена вправа може використовуватися на уроках під час вивчення розділу «Морфологія». Дана картка дозволяє перевірити знання учнів про дієприкметник. Разом з тим розвивати спостережливість учнів. Креативні 1. Лінгвістичний ключ
Це своєрідна альтернатива розподільчому диктанту. Розподілити дієслівні форми у три колонки (дієслово, дієприкметник, дієприслівник). Сказавши, здійсненний, купатися, покупаний, покупавши, здійснити, працюючий, звести, пролізши, подорожуючи, посивілий, допомогти, схопити, атакуючи, згаданий, зшивши, підсобити, зароблений, замислюючи. Розподіливши слова, підкресліть другу від початку букву. А тепер, починаючи з першої колонки з першого слова, складіть всі букви до купи і прочитайте народну мудрість.
Закодована фраза: УДВОХ І ДОРОГА КОРОТША.
Учитель: Ці квіти ми принесемо на могилу поета.
І. У двох крайніх пелюстках є слова, що закінчуються м’яким знаком. Назвати ці слова – пелюстки.
Відповідь: у виділених кружечках прочитаємо назву квітки – МАК. ІІ. Відповіді на питання (слова, що пишуться з апострофом) вписати в пелюстки. У виділених кружечках прочитаєте назву квітки.
Виполюють…(бур’ян).
Вправа дає змогу перевірити знання учнів з розділу «Фонетика. Орфографія»
3. Вправа «Кліше» Умови Учні одержують моделі речень, які являють собою перелік частин мови, що їх треба замінити конкретними словами, тобто скласти речення, які б відповідали цим схемам. Головна вимога – відповідність складених речень схемам, їх художність та доладність. Дотримання цієї вимоги та випередження інших учасників приносить перемогу.
Відповідь: Мова – живий організм, складна система, що розвивається, змінюється, має свої таємниці і закони.
Відповідь : У неділю високий і пишний ранок розливався над усією зеленню, якою було овіяне село, присипане великими росами. Дану вправу доцільно використовувати на уроках, де вивчається розділ «Синтаксис», а також як елемент для розвитку дитячої творчості на уроках української мови. 4. «Майстри слова» Написати міні – усмішку «Я посадив…», яка складалася б тільки з дієслів. 5. Гра «Зайве слово» (робота біля дошки) Щоб піднятися сходами на Тарасову гору, потрібно усунути «перешкоди»: підкреслити «зайве» слово, обґрунтовуючи правилом.
Ключ. У кожному «зайвому» слові підкреслити другу від початку букву – вийде назва Тарасової гори. Відповідь. Чернеча. Оргдіяльнісні
Знайти зайвий вислів серед синонімічного ряду фразеологізмів. 1. Справляти брехні, точити ляси, правити теревені, клепати язиком, правити балом, чесати язика, плескати язиком. 2. Передати куті меду, передати через межу, перебирати через міру, перейти міру, взяти через край, взяти лишку. 3. Хоч до рани клади, хоч у вухо бгай, хоч мотузки крути, хоч у пазуху сховай, хоч у мішок сховай. 4. Наставляти на розмову, наводити на розум, наставляти на путь, направляти на вірну дорогу, наставляти на пуття. 5. Де ступить, то лід мерзне; мороз іде поза шкірою; мороз пробіг; де ступить, то лід тане; морозець пробіг по спині. 6. Не братися і за холодну воду, і за воду не братися, не прийнятися і за холодну воду, ні до холодної води не братися. (Учні обмінюються зошитами і перевіряють відповіді.) Кого автор описує, послуговуючись цими виразами? Які риси характеру притаманні цьому персонажеві?
З’ясувати значення поданих фразеологізмів за словником. У яких мовних ситуаціях вони можуть бути використані? Проілюструвати, склавши з ними речення. Як муха в Спасівку; палити вогнем; вхопити погляд Комунікативні
1 - ш а група. Гра "П'яте зайве" Знайти зайве слово за способом словотворення Картка 1 Сосняк, трійка, ошийок, фронтовий, передовий Прадавній, співдоповідь, неправда, гайок Картка 2 Прикордонний, бездомний, праліс, помірний Присвята, прикраса, оборона, приказка. 2-га група. Лінгвістичне обґрунтування В кожній мові є багато слів на зразок: запорожець, "Запорожець", берізка, "Берізка". Пояснити чи однакові за значенням ці слова. Чи тим самим способом вони утворені. Записати приклади подібних слів і скласти з ними речення - 3-т я група. Проблемне питання
Спробувати довести, що слова запал, завал, зажин утворені не префіксальним способом, хоч у них є префікс за-.
4-т а група. Пошукова робота
Установити "родовід" поданих слів, добираючи до них твірні аж до непохідного. Поперечитувати, по-учительському.
Д о в і д к а. Поперечитувати - перечитувати - перечитати - читати; по-учительському - учительський - учитель - учити.
5-т а група. Гра "Аукціон"
Від слова писати утворити якнайбільше нових слів за допомогою різних префіксів. Чи змінюється при цьому лексичне значення слова? Як саме? Дати визначення префікса. З р а з о к. Писати - написати, записати, підписати, прописати, відписати, виписати і та .ін.
6-т а г р у па Записати слово, виконати розбір за будовою, утворити спільнокореневі слова, використовуючи різні способи словотвору З р а з о к. Писати - записати, писар, писання, прописка, запис, нижчепідписаний, підписати, підпис.
Прочитати текст. Замість трьох крапок вставити слова: а) якими пестливо називає вас мама; б) якими ласкаво звертаєтеся до мами ви. Материнська колисанка, ніжне мамине слово - це та основа, в якій віками ткалося міцне й надійне полотно української ввічливості. Дитину називали сонечком,... Доброта й ніжність повертаються своєрідним відгуком. Матір називали матуся,... (За С.Богдан). Д о в і д к а. а) Зірочка, квіточка, пташечка, любчик, пус-тунчик, золотко, кицюня; 6) матінка, матіночка, матусечка, мамочка, мамулечка, мамця, мамуленька, матусенька, мамуня, мамонька.
Учитель диктує слова, учні записують, потім обмінюються зошитами для взаємоперевірки. Тьохкати, сільський, пір'їнка, щастя, морквяний, ненька, слов'яни, міжгір'я, льотчик, подвір'я, доньчин, любов'ю, Лук'ян, менший, женьшень, під'їзд.
Умови Учні класу поділяються на шість груп по дві – три особи. Кожна група одержує по чотири картки з певними мовними одиницями (словами, що належать до різних самостійних частин мови). Завдання гравців – шляхом почергового обміну картками зібрати чотири картки з однотипними одиницями (одержують набір карток з різнотипними мовними одиницями). Перемагає та група, котра першою набирає повний комплект однотипних карток (чотири картки). Слова для вправи до теми «Самостійні частини мови»
планета, мелодія, ґрунт, театр.
зелений, вічна, молоде, хоробрі.
біліє, припливли, пригасає, мріють.
ми, себе, будь-хто, ця.
четверо, обидва, сто, одна десята.
весело, здалеку, по-новому, гаряче. Даний матеріал застосовується при повторенні вивченого з розділу «Морфологія» у 5 класі та повторення вивченого з даного розділу у 7 класі. Оцінювання в умовах інтерактивного навчання
Звичайно, виконуючи певні завдання, учні прагнуть, щоб їх робота, рівень їх знань були оцінені. Тому використовуються різні форми, підходи до оцінювання діяльності учнів.
Словесне оцінювання
Роль його в умовах інтерактивного навчання значно зростає. Й учителя чекає відкриття нових можливостей. Скільки слів на вираження похвали учневі ви застосовуєте? Учитель з Канади ГМ.Вербова - Онух називає тридцять п'ять, і, гадаємо, це не повний перелік. В оцінюванні учнів варто спробувати творчий підхід, щоб оцінка не звучала, як вирок, а заохочувала дитину до співпраці: 12 - бездоганно, блискуче, надзвичайно; 11 - довершено, чудово, зразково, прекрасно; 10 - молодець, дуже гарно, розумник, молодчина; 9 - дуже гарно, старанно; 8 - старався добре, добре; 7 - задоволена твоєю роботою; 6 - активний, непогано, старався; 5 - зосередься, зверни увагу на..., уважніше; 4 - можеш краще, не поспішай; 3 - повтори, допрацюй, закріпи, повернись до...; 2 - звернися по допомогу до..., пораду знайдеш на сторінці...; 1 - спробуй ще…
Такі форми й методи навчання дають і учневі, і вчителеві можливість самовираження. Орієнтація сучасної методики на діалог двох суб’єктів навчального процесу, учня і вчителя, робить інтерактивну технологію особливо цікавою й ефективною.
| |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Переглядів: 3772 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |